Hemmies Kitchen Kookworkshops

Bewust en gezond met voeding

Afvallen met shakes

Ik wil afvallen! En ik ga er deze keer echt mee beginnen en het niet meer uitstellen!

Ik geraak maar niet aan elke dag te sporten! Hoe moet ik ooit afvallen met dit drukke leven?

Klinkt één van bovenstaande stellingen je bekend in de oren? Dan zit je nu helemaal goed. Neem iets te drinken en zet je in de zetel terwijl je dit artikel leest. Want ik ga je helpen om ondanks je drukke leven toch af te vallen op een effectieve manier. En een manier die echt werkt zonder dat je je blauw betaald.

Als je de titel leest, afvallen met shakes, waar denk je dat dit artikel dan over gaat gaan? Denk je aan Kruidvatshakes? Of aan het merk ‘Weight Care’?

Dan zit je fout! Maar daarover later meer. Eerst wil ik jou op het hart drukken dat je met maaltijdshakes voorzichtig en verstandig moet omgaan. Er zijn veel dingen waar je op moet letten.

Deze shakes bevatten veel eiwitten, maar een teveel aan deze eiwitten gaat het omgekeerde effect geven. Als u te veel eiwitten binnenkrijgt op een dag, gaan deze uiteindelijk als vet worden opgeslagen in je lichaam.

Zo is dus niet goed om je drie maaltijden volledig te vervangen door maaltijdshakes. Deze shakes bevat immers niet alles wat nodig is om gezond te leven. Denk bijvoorbeeld eens aan de stoffen (zoals bepaalde vitaminen) die je uit groenten en fruit haalt. Daarom is het goed om tijdens een dieet maar 1 of 2 maaltijden te vervangen door een dieetshake. Eet ook genoeg tussendoortjes tussen je 3 grote maaltijden in. Natuurlijk hebben we het niet over chocolade, cakejes of koeken die vol suikers zitten. Deze gaan je dieet niet helpen. Probeer eerder tussendoortjes zoals een banaan, een appel of noten (cashewnoten, walnoten, amandelen, pinda’s…). Deze zullen je hongergevoel stillen zonder dat je je vol koeken propt.

Hoe vind je dus de juiste shake? En nu kom ik even terug op Kruidvat shakes en Weight Care maaltijdshakes. Deze bevatten ongelofelijk veel koolhydraten en suikers waardoor het gewoon verspilling van geld is. Resultaten zijn zeer moeilijk te verkrijgen met dit soort afslank shakes. Lees dus goed de inhoud van de pot na, vooraleer je beslist voor een bepaald merk te gaan.
Atkins en Dieet Pro bevatten minder suikers en zijn dus een beter alternatief. Je vind ze in verschillende smaken zodat er voor iedereen genoeg mogelijkheden zijn.

Maar er is nog een optie, eentje die ik indertijd zelf heb toegepast om geld te besparen. En daarmee ga ik ineens dit artikeltje afsluiten:

Je kan gewoon je eigen dieetshake maken. Gebruik hiervoor onderstaande ingrediënten en wissel af met de hoeveelheden om het een betere smaak te geven:

  • Paar eetlepels eiwitpoeder
  • Banaan
  • Spinazie
  • Bevroren aardbeien
  • ijsblokjes
  • Voldoende water

Te veel moeite? Opteer dan voor afvallen met shakes met Be-Slank.

Die shakes zijn namelijk vrij van zooi zoals e-nummers en worden gemaakt met natuurlijke voedingsstoffen waaronder quinoa en hemp.

Recepten voor de kerst

Een beetje van HemmiesKitchen bij u thuis, dat kan met enkele van onze recepten.

Natuurlijk werken we met steeds wisselende menu’s, geef u daarom snel op voor een workshop of masterclass!

Salsa van verse tomaten en rode ui (10 personen)

3 tomaten (pitjes verwijdert), 1 rode ui, 1 groene peper, mespuntje komijn, 1 theel. azijn, 1 eetl. olijfolie, zout, 2 eetl. fijngesneden koriander, nachochips

Snijd de tomaten (zonder pitjes) in kleine gelijkmatige blokjes, snijd de ui in kleine stukjes en hak de peper in kleine stukjes. Meng in een kom de azijn, olie, komijn en zout naar smaak toe en schep alles goed door elkaar. Leg de nacho chips op een schaal en schep op ieder chipje een lepeltje salsa. Afmaken met de gesneden koriander en serveren.

Foccacia

1 pak witbroodmix, 300 ml warm water, handvol verse fijngehakte kruiden, 1 teen knoflook, voor er bovenop olijven, olijfolie, grof zeezout

Maak de kruiden met de knoflook fijn in de keukenmachine. Voeg de wit broodmix en het water toe. Laat het deeg 1 uur rijzen. Kneed het nog eens door en maak er twee platte ovale broden van, van ongeveer 1 ½ cm dikte. Maak nu met twee vingers kuiltjes in het brood. Leg er een paar olijven op of wat je lekker vindt, giet er een beetje olijfolie overheen en het grove zeezout. Laat nog een half uur rijzen. Het brood moet 3 cm hoog zijn. Dan 20 minuten afbakken in de voor verwarmde oven op 220 graden.

Tapenade van zongedroogde tomaten

Zongedroogde tomaten op olie, groene olijven, zwarte olijven, knoflook, ansjovisfilet (Weinig, is alleen een smaakmaker) , kappertjes, zout (heel zuinig mee zijn), zonnebloemolie en olie van de tomaten.

Doe 2 x zoveel tomaten als olijven en alle andere ingrediënten naar smaak in de keukenmachine en draai totdat het fijn is.

Voor andere pesto’s de verhouding van de ingrediënten aanpassen weg laten, bijvoorbeeld in groene pesto geen zwarte olijven en maar een paar gedroogde tomaten.

Notenpesto

Een grote bos platte peterselie, een bos verse koriander, 1 zak cashewnoten, 2 handen walnoten, evt hazelnoten, 2 handen geraspte pandano, ½ – ¾ liter zonnebloemolie, 3 tenen knoflook, zout

Haal de blaadjes van de peterselie, gebruik de hele bos koriander, behalve het onderste deel van de steeltjes. Doe peterselie, koriander, knoflook, kaas en de noten in een keukenmachine. Draai tot alles fijn is. Niet te fijn, want dan krijg je een soort pindakaas. Voeg zoveel olie toe dat er een smeuïge pasta ontstaat.

Verse pasta (voor 4-5 personen)

Verhouding: 300 gram bloem, 3 eieren

Draai in de keukenmachine de ingrediënten. Kneed met de hand tot een soepele bal. Doe de deegbal in plastic en leg 30 minuten te rusten in de ijskast. Verdeel de pasta in vuist grote stukken en draai met de pasta machine vellen pasta. Beginnen op de dikste stand, totaal 5-6 keer het deeg doorvoeren zodat het soepel wordt. Zorg dat alle vellen minimaal 1x op stand 1 door de machine zijn gegaan. Hang de vellen over de rugleuning van een stoel (met theedoek)te drogen. Na een droogtijd van ongeveer 15-20 minuten kan het deeg zijn uiteindelijke vorm krijgen.

Het eiwitdieet

Graag enkele kilo’s afvallen, zeker na de feestdagen

Wil je ook graag enkele kilo’s afvallen? Zeker nu de feestdagen eraan komen? Dan zijn er vele soorten diëten die je kan proberen. Een van deze soorten is het eiwitdieet van Be Slank. Maar wat houdt dit dieet eigenlijk in?

3 fasen in dit dieet

Be Slank zorgt voor eiwitrijke dieet shakes. Wanner je deze inneemt dan kan je op een makkelijke en verantwoorde manier afvallen terwijl je eiwitten inneemt. Be Slank is een van de organisaties die dit dieet aanbiedt. Zij spreken van 3 fasen in dit dieet. Hieronder vind je hierover meer uitleg.

Fase 1A: snel afslanken:

Deze fase is vooral geschikt voor mensen die snel een aantal kilo?s willen verliezen. In deze fase gebruik je 3 keer per dag een afslankshake. Hierin mag je zelf kiezen wat de smaak hiervan is. Hierbij eet je niets anders of drink je niets anders dan water of groene thee. Op deze manier verlos je je lichaam van afvalstoffen en ben je eigenlijk aan het ontgiften. Belangrijk is hierbij dat je veel water drinkt! Deze fase duurt 3-5 dagen. 5 dagen is het maximaal aantal dagen dat je de kuur mag volgen.

Fase1B: actief afslanken:

In deze fase kan je rustiger starten. Hierbij neem je 2 keer per dag een eiwitshake, aangevuld met eventueel wat rauwkost.

rauwe groente maaltijd

Daarnaast eet je 2 keer per dag fruit en een derde gezonde maaltijd. Ook in deze fase is het belangrijk voldoende water te drinken. Koffie en thee mogen hierbij ook.

Fase 2: Overgang naar een gezond voedingspatroon:

Deze fase is vooral geschikt wanneer je je streefgewicht al bereikt hebt. Je gaat hierbij de afslankshakes stap voor stap afbouwen. Hierbij ga je een shake vervangen door een broodmaaltijd. Wanneer dit gelukt is, ga je de laatste shake vervangen door een gezond ontbijt. Zo creëer je een gezonde levensstijl op lange termijn.

Fase 3: Op een gezond gewicht blijven:

Dit is het einde van het eiwitdieet. Dit betekent dat je je streefgewicht bereikt hebt, en dat je geen shakes meer inneemt. Belangrijk dus nu om op gewicht te blijven. Daarvoor is het aanhouden van de gezonde levensstijl die je in fase 2 geleerd hebt zo belangrijk.

Wil je graag wat meer informatie over dit eiwitdieet? Bekijk dan rustig hun website. Daar kan je verder alle verdere informatie terugvinden, net zoals verdere tips om een gezonde levensstijl aan te houden.